Dokumenty:
- Procedury diagnozy uczenia [doc] – pobierz
- Procedury diagnozy uczenia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [doc] – pobierz
Informacja o procedurach postępowania obowiązujących w Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Złotowie w odniesieniu do:
- diagnozy psychologicznej w poradnictwie indywidualnym,
- diagnozy pedagogicznej w poradnictwie indywidualnym,
- diagnozy logopedycznej,
- udziału dziecka/ucznia w zajęciach prowadzonych na terenie poradni.
Sposób zgłoszenia dziecka/ucznia:
- Podstawą rozpoczęcia postępowania diagnostycznego jest własnoręcznie wypełniony wniosek przez osobę uprawnioną tj:
- rodzica,
- prawnego opiekuna (wymagane jest potwierdzenie dokumentem sprawowanie opieki),
- ucznia/ osobę pełnoletnią,
o przeprowadzenie badania psychologicznego, pedagogicznego, logopedycznego lub udziału dziecka/ucznia w terapii. Wniosek składa się w sekretariacie Poradni.
Wniosek – zgodny ze wzorem jest dostępny w siedzibie Poradni i na stronie internetowej .
Na każdym wniosku pracownik sekretariatu odnotowuje datę wpłynięcia.
Wnioski są analizowane przez dyrektora, który wyznacza pracowników odpowiedzialnych za przeprowadzenie diagnozy.
Powiadomienie wnioskodawcy o terminie diagnozy następuje osobiście, telefonicznie lub w szczególnych przypadkach przez placówkę, do której uczęszcza dziecko.
- Wnioskodawca może załączyć dokumentację z następujących instytucji:
- placówki oświatowe,
- służba zdrowia,
- policja,
- prokuratura,
- sąd,
- pomoc społeczna,
- innych instytucji działających na rzecz dzieci i młodzieży uczącej się.
Przyjęcie udostępnionej dokumentacji potwierdzane jest pieczęcią.
Cała dokumentacja dziecka/ucznia gromadzona jest w formie Karty Indywidualnej (KI).
I. Procedura diagnozy psychologicznej w poradnictwie indywidualnym
- Podczas pierwszego spotkania diagnostycznego z rodzicem, opiekunem prawnym, osobą/uczniem pełnoletnim przeprowadzany jest szczegółowy wywiad, który stanowi podstawę doboru rodzaju czynności diagnostycznych oraz metod, technik i narzędzi badawczych.
- W badaniach diagnostycznych wykorzystuje się standaryzowane testy psychologiczne będące w rejestrze Poradni.
- Każde badanie przeprowadza się zgodnie z etyką zawodową psychologa oraz procedurami opisanymi w podręcznikach testowych, a odstępstwa od tych procedur wymagają zaznaczenia i opisania ich przyczyn w protokole badania.
- Psycholog prowadzący badanie dokładnie rejestruje, koduje i oblicza wyniki testowe, a następnie dokonuje analizy ilościowej i jakościowej wyników.
- Po zakończeniu badania psycholog omawia wyniki badania z rodzicami, opiekunami prawnymi, samym zainteresowanym, udziela wskazówek, formułuje zalecenia adekwatnie do potrzeb badanego oraz ustala, czy niezbędne jest sformułowanie na piśmie opinii postdiagnostycznej.
- Pogłębieniu diagnozy psychologicznej służą dokumenty, tj.: opinia ze szkoły o funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym dziecka, zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia badanego, inna dokumentacja lekarska, świadectwo szkolne itp.
- Jeżeli rodzic/opiekun prawny/pełnoletni uczeń nie posiada w dniu badania wyżej wymienionej dokumentacji, wypełnia pisemne oświadczenie o konieczności dostarczenia jej do Poradni w celu pogłębienia diagnozy i wydania odpowiedniej opinii.
- Psycholog może okresowo wykonać badanie skuteczności diagnozy zbierając opinie osób korzystających z pomocy Poradni. W tym celu stosuje odpowiednie narzędzia.
II. Procedura diagnozy pedagogicznej w poradnictwie indywidualnym
- Pedagog podejmuje ustalone przez sekretariat poradni spotkanie z osobą/osobami zgłaszającą/zgłaszającymi we wniosku problem dziecka, aby dokonać wstępnej analizy.
- Pedagog przeprowadza rozmowę z rodzicem/opiekunem prawnym/pełnoletnim uczniem i wypełnia lub uzupełnia kwestionariusz wywiadu o dotychczasowym rozwoju dziecka.
- Pedagog przekazuje do sekretariatu dokumenty w sprawie, otrzymane od rodzica lub osoby uprawnionej w celu potwierdzenia ich pozyskania.
- W dniu wizyty pedagog przeprowadza badanie pedagogiczne. W badaniach diagnostycznych wykorzystuje się standaryzowane testy pedagogiczne oraz opracowania wewnętrzne będące w rejestrze Poradni, aby dokonać diagnozy zgłaszanego problemu. Pedagog może dokonywać diagnozy na kilku spotkaniach.
- Pedagog omawia wyniki badania i udziela wskazówek, formułuje zalecenia adekwatnie do potrzeb badanego oraz ustala, czy niezbędne jest sformułowanie na piśmie opinii postdiagnostycznej.
- Pedagog może zaproponować rodzicom inne dostępne w poradni formy pomocy, w celu pogłębienia diagnozy. Informuje również o celu, jaki zamierza osiągnąć po zastosowaniu tych form.
- Jeśli osoba uprawniona, zgłaszająca problem wyraża zgodę na podjęcie dalszych działań to na wniosku zaznacza się typ działań, o jakie poszerzona zostanie diagnoza.
- Pracownik sekretariatu przekazuje osobiście lub telefonicznie rodzicowi/osobie uprawnionej termin następnego spotkania z kolejnym specjalistą.
- Działania diagnostyczne pedagog dokumentuje i gromadzi w Karcie Indywidualnej dziecka/ucznia.
- Pedagog może okresowo wykonać badanie skuteczności diagnozy zbierając opinie osób korzystających z pomocy Poradni. W tym celu stosuje odpowiednie narzędzia.
III. Procedura diagnozy logopedycznej
- Po złożeniu przez rodzica lub opiekuna dziecka pisemnego wniosku o diagnozę logopeda umawia termin pierwszego spotkania diagnostycznego.
- Na pierwszym spotkaniu diagnostycznym logopeda przeprowadza z rodzicem/opiekunem wywiad na temat sytuacji rodzinnej dziecka, przebiegu ciąży, ogólnego rozwoju dziecka, jego uzdolnień i zainteresowań, stanu zdrowia dziecka oraz okoliczności pojawienia się niepokojących objawów.
- Następnie w trakcie rozmowy z dzieckiem logopeda przeprowadza orientacyjne badanie słuchu, sposobu oddychania oraz mowy spontanicznej.
- Kolejnym etapem jest ocena budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego tj: języka, warg, podniebienia, zgryzu.
- Ostatnim etapem badania logopedycznego jest sprawdzenie artykulacji głosek w izolacji, sposobu wypowiadania słów i zdań.
- W szczególnych przypadkach logopeda może zalecić rodzicowi/opiekunowi dziecka dodatkowe badania i wyznaczyć termin kolejnego spotkania diagnostycznego.
- Badanie kończy się ustaleniem diagnozy i, jeśli zachodzi taka potrzeba, ustaleniem planu i terminu terapii.
- Warunkiem rozpoczęcia terapii logopedycznej jest podpisanie przez rodzica/opiekuna umowy terapeutycznej.
IV. Procedury udziału ucznia w zajęciach prowadzonych na terenie poradni
1. Terapia pedagogiczna
Warunkiem uczestniczenia w zajęciach terapii pedagogicznej jest:
-
- badanie psychologiczno – pedagogiczne, w wyniku którego zalecona została taka forma pomocy,
- złożenie pisemnego wniosku przez rodzica/prawnego opiekuna,
- podpisanie umowy terapeutycznej.
2. Terapia psychologiczna
Warunkiem uczestniczenia w zajęciach terapii psychologicznej jest:
-
- badanie psychologiczno – pedagogiczne lub konsultacja psychologiczna, w wyniku których zalecona została taka forma pomocy,
- złożenie pisemnego wniosku przez rodzica/prawnego opiekuna,
- podpisanie umowy terapeutycznej.
3.Terapia logopedyczna
Warunkiem uczestniczenia w zajęciach terapii logopedycznej jest:
-
- badanie logopedyczne, w wyniku którego zalecona została taka forma pomocy,
- złożenie pisemnego wniosku przez rodzica/prawnego opiekuna,
- podpisanie umowy terapeutycznej.
4.Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju (WWR)
Zajęcia WWR przeznaczone są dla dzieci, które posiadają opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez publiczną bądź niepubliczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną. Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest:
- złożenie pisemnego wniosku przez rodzica/prawnego opiekuna wraz z dołączoną opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
5. Indywidualne zajęcia integracji sensorycznej
Warunkiem uczestnictwa dziecka w zajęciach integracji sensorycznej jest:
-
- badanie integracji zmysłów, w wyniku którego zalecona została taka forma pomocy,
- złożenie pisemnego wniosku przez rodzica/prawnego opiekuna,
- podpisanie umowy terapeutycznej.
6. Terapia biofeedbeck
Warunkiem uczestnictwa dziecka w terapii jest:
- konsultacja psychologiczna lub pedagogiczna, w wyniku której zalecona została taka forma pomocy,
- złożenie pisemnego wniosku przez rodzica/prawnego opiekuna.
7. Grupa wsparcia dla rodziców/opiekunów prawnych dzieci z mutyzmem wybiórczym
Grupa wsparcia przeznaczona jest dla osób dorosłych sprawujących opieką nad dziećmi z rozpoznanym mutyzmem wybiórczym. Warunkiem uczestnictwa w grupie jest:
-
- złożenie pisemnego wniosku przez rodzica.
8. Inne zajęcia grupowe.
Warunkiem uczestnictwa w innych zajęciach grupowych prowadzonych na terenie poradni jest:
-
- konsultacja psychologiczna lub pedagogiczna lub logopedyczna w wyniku której zalecona została taka forma pomocy,
- złożenie pisemnego wniosku przez rodzica.
Zakończenie postępowania diagnostycznego prowadzonego przez psychologa, pedagoga, logopedę.
Poradnia wydaje opinie w sprawach wymienionych w Rozporządzeniu MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (DZ.U. z 2013r. poz. 199 wraz z późniejszymi zmianami)
oraz
Rozporządzeniu MEN z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające w publicznych poradniach psychologiczno—pedagogicznych (DZ.U.173,poz.1072)
- Po zakończeniu procesu diagnostycznego – wszystkich zaleconych badań w Poradni i dostarczeniu niezbędnych dokumentów rodzic wypełnia wniosek o wydanie opinii lub orzeczenia, który jest rejestrowany w sekretariacie.
- W razie potrzeby składa również wniosek o objęcie pomocą dziecka/ucznia na terenie Poradni w formie włączenia go do zajęć terapeutycznych.
- Osoba występująca z wnioskiem o wydanie orzeczenia wypełnia dokumentację niezbędną na posiedzenie Zespołu Orzekającego.
Na wniosku zamieszczona jest procedura kierowania wniosków do Zespołu Orzekającego.
- W sytuacji rezygnacji osoby uprawnionej ze złożenia wniosku o wydanie opinii/orzeczenia zespół diagnostyczny sporządza informację.
- Osoby diagnozujące (psycholog wraz z pedagogiem i/lub logopedą, i/lub innym specjalistą) formułują opinię/orzeczenie współpracując ze sobą, dbając o spójność treściową i zgodność z wymogami formalnymi.
- Ostateczny termin przekazania opinii wnioskodawcy nie może przekroczyć 30 dni od daty złożenia wniosku wydanie opinii.
- Ostateczny termin wydania orzeczenia nie może przekraczać 14 dni od dnia posiedzenia zespołu orzekającego.
- Każdy egzemplarz opinii/orzeczenia podpisuje dyrektor. Opinię dodatkowo podpisują specjaliści, którzy ją sporządzili.
- Opinia/orzeczenie mogą być odebrane przez wnioskodawcę osobiście w sekretariacie, wówczas wnioskodawca potwierdza podpisem z datą odbiór. Opinia/orzeczenie mogą też zostać przesłane na wskazany przez wnioskodawcę adres, wówczas fakt przesłania i data odnotowane są w księdze korespondencji. Opinię /orzeczenie może także odebrać inna osoba przedkładając upoważnienie rodzica/opiekuna prawnego/ lub pełnoletni uczeń.
ZAPRASZAMY