Poradnictwo edukacyjno-zawodowe w Polsce ma już dość długą tradycję. Pierwsze poradnie na terenie Polski powstawały w okresie międzywojennym. Ich zadaniem było udzielanie porad młodzieży przy wyborze zawodu.
W okresie II wojny światowej placówki te zmuszone były zawiesić swoją działalność. W latach 50-tych włączono je do systemu oświaty. Na początku poradnie wychowawcze i zawodowe działały oddzielnie, ale ze względu na utrudnienia natury organizacyjnej, problemy z ustaleniem zakresu kompetencji i funkcji tych placówe k w latach 60-tych scalono obie instytucje i powstały poradnie wychowawczo-zawodowe, co doprowadziło do powiększenia roli i liczby zadań poradnictwa oraz wzrostu liczby pracowników. W roku 1993 decyzją Ministra Edukacji Narodowej przekształcono poradnie wychowawczo-zawodowe w poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Zadania realizowane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczyne wynikają z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (z późn.zm.).
Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym publiczne poradnie specjalistyczne, zwane dalej „poradniami”, udzielają dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielają rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomagają przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna (w tym doradztwo edukacyjno-zawodowe) jest realizowana zarówno w poradni, jak i w szkołach, co wynika między innymi z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2013 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Realizując zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, często działamy w pewnej „przestrzeni”,w której możemy kreatywnie sprawdzać użyteczność swoich pomysłów, a pozostając otwarci i zaangażowani – nadawać naszej pracy głęboki sens.
Realizując nasze zadania w poradni koncentrujemy się na:
- prowadzeniu indywidualnego i grupowego doradztwa edukacyjno-zawodowego, współpracy z rodzicami uczniów;
- prowadzeniu diagnozy i wydawaniu opinii;
- udzielaniu nauczycielom, wychowawcom, szkolnym doradcom zawodowym pomocy w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Poradnia jest więc jednym z elementów systemu oświaty, w centrum którego znajduje się dziecko/uczeń/młody człowiek. Podejmowane zadania mogą być realizowane w sposób bezpośredni (poprzez prowadzenie diagnozy, doradztwa edukacyjno-zawodowego, czy wsparcia w trudnych sytuacjach), albo w sposób pośredni (oddziałując na rodziców, współuczestnicząc w procesie rozwiązywania trudności czy wspierając szkoły w podnoszeniu jakości pracy).
Realizując zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, często działamy w pewnej „przestrzeni”, w której możemy kreatywnie sprawdzać użyteczność swoich pomysłów, a pozostając otwarci i zaangażowani – nadawać naszej pracy głęboki sens.
Stosowane przez poradnię nowoczesne i innowacyjne metody i techniki w doradztwie zawodowym, doprowadzają uczestników spotkania do wielu sukcesów. Spotkanie staje się inspiracją dla innych w budowaniu swojego warsztatu pracy i swojej osobistej ścieżki zawodowej.
Odkrywając świat drugiego człowieka, sami rozwijamy własną wrażliwość, uczymy się „wciąż na nowo” odpowiedniej komunikacji, prowadzimy wewnętrzne dialogi, zmagając się czasem z trudnościami. Niesienie pomocy jest za każdym razem dla nas, jako doradców zindywidualizowanym wyzwaniem, a podejmując je, w konsekwencji rozwijamy się sami – jako osoby i doradcy zawodowi.
Serdecznie zapraszamy do współpracy.
Doradca zawodowy: Justyna Zabel
Źródło:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (z późn.zm.).
- Poradnictwo edukacyjno-zawodowe w poradni psychologiczno-pedagogicznej „Pomaganie z pasją” Anna Jaskulska Warszawa 2015r.
- KOWEZiU i ore.edu.pl