PROCEDURA DIAGNOZY UCZNIA
w Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Złotowie
- Podstawą rozpoczęcia postępowania diagnostycznego jest własnoręcznie wypełniony wniosek przez rodziców lub prawnych opiekun o przeprowadzenie badań /psychologicznego, pedagogicznego i logopedycznego/, lub udziału ucznia w terapii, który składa się w sekretariacie Poradni.
- Wniosek dostępny jest na stronie internetowej poradni i w sekretariacie Poradni.
Od opiekuna prawnego wymagane jest złożenie dokumentu potwierdzającego sprawowanie opieki.
- Na każdym wniosku pracownik sekretariatu odnotowuje datę wpłynięcia.
- Wnioski są analizowane przez dyrektora, który wyznacza pracowników – specjalistów odpowiedzialnych za przeprowadzenie diagnozy.
- Diagnosta odbiera od pracownika administracji druk wniosku i zakłada dokumentację zawierającą dane dziecka w formie Karty Indywidualnej.
- Powiadomienie wnioskodawcy o terminie diagnozy następuje poprzez przekaz osobisty rodzicowi/opiekunowi prawnemu, telefonicznie, lub w szczególnych przypadkach przez placówkę, do której uczęszcza dziecko.
- Podczas pierwszego spotkania diagnostycznego z rodzicem/opiekunem prawnym, przeprowadzony jest szczegółowy wywiad oraz obserwacja zachowań dziecka, które stanowią podstawę doboru rodzaju czynności diagnostycznych oraz metod, technik i narzędzi badawczych.
- Specjalista pozyskuje od rodzica załączone dokumenty i przekazuje do sekretariatu w celu potwierdzenia ich wpłynięcia, są to:
- dokumentacja medyczna
- opinia ze szkoły o funkcjonowaniu społeczno – emocjonalnym dziecka
- świadectwo szkolne
- inne dokumenty.
- Jeżeli rodzic/opiekun prawny nie posiada w dniu badania odpowiedniej dokumentacji, wypełnia pisemne oświadczenie o konieczności dostarczenia jej do Poradni w celu pogłębienia diagnozy i wydania odpowiedniej opinii.
- W dniu wizyty specjalista wykonuje badanie, aby dokonać diagnozy zgłoszonego problemu.
- Specjalista może dokonywać diagnozy na kilku spotkaniach, szczególnie kiedy jest podejrzenie autyzmu lub innych niepełnosprawności.
- W badaniach diagnostycznych wykorzystuje się standaryzowane testy i narzędzia będące w rejestrze Poradni.
- Po wizycie specjalista udziela rodzicowi/opiekunowi prawnemu informacji pozyskanej na podstawie badania oraz obserwacji zachowań dziecka, udziela wskazówek, formułuje także zalecenia adekwatne do potrzeb i możliwości ucznia.
- Specjalista może zaproponować rodzicom inne dostępne w poradni formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Informuje również o celu, jaki zamierza osiągnąć po zastosowaniu tych form pomocy.
- Jeśli osoba uprawniona zgłaszająca problem wyraża zgodę na podjęcie dalszych działań, to na wniosku zaznacza się typ działań, o jakie poszerzona zostanie diagnoza.
- Pracownik sekretariatu przekazuje osobiście lub telefonicznie rodzicowi/opiekunowi prawnemu termin następnego spotkania z kolejnym specjalistą.
- Badanie kończy się ustaleniem diagnozy i jeśli zachodzi taka potrzeba, ustaleniem planu i terminu terapii.
- Warunkiem rozpoczęcia terapii jest podpisanie przez osobę upoważnioną umowy terapeutycznej.
- Działania diagnostyczne i terapie są dokumentowane i gromadzone w Karcie Indywidualnej ucznia.
- Opracowana Informacja, Opinia lub Orzeczenie przekazywane jest przez sekretariat osobom uprawnionym osobiście lub drogą pocztową.